רשמים מהכנס בריאות התינוק במכללת יפו תל אביב
שנערך ב- 23-24/11/2017
מאת: אסתי בר-שדה
הכנס נערך בחסות העמותה הישראלית לבריאות התינוק שהיא חלק מארגון WHO: הארגון העולמי לבריאות הילד
והתינוק של האו"ם.
בכנס הוצגו ההשפעות הנפשיות של הפגות על ההתפתחות הנפשית של היילוד ועל הוריו.
למרות שכל ההיבטים שתוארו הן של היילוד והן של ההורים, תאמו לחלוטין אבחנות של PTSD, איש מהמציגים לא השתמש במונח זה כדי לתאר את התגובות והסימפטומים של הילד והוריו.
בסדנה של ברברה ויז'נסקי ושלי הגדרנו את התמונה הקלינית כתגובה פוסט טראומתית ואת הטיפול בה כטיפול בפוסט טראומה.
באמצעות הצגות מקרה חשפנו כיצד הפגיעות הללו משפיעות על התפתחות תהליכי ההתקשרות, כיצד ניתן לתאר ולהבין את מגוון הסימפטומים כתגובות הישרדותיות לכאב פיזי ונפשי שנגרם לפגים במהלך הפרוצדורות הרפואיות להן הם נחשפים.
הסדנה נגעה בהתערבויות טיפוליות: מערכת ההורית, בקשר הורה ילד ובעיבוד הטראומות של הילד ושל הוריו. המקרים שהוצגו הדגימו את ההשפעות וההשלכות העמוקות שיש לטראומות מוקדמות וכיצד ניתן לרפא ב-EMDR באמצעות התערבויות שנערכו אף שנים לאחר הטיפול של מרפאות התפתחות הילד.
הרצאה מעניינת הייתה הרצאתה של פרופ' ורדה גרוס צור פרופ' לנוירולוגיה של הילד, בי"ח שערי צדק, ירושלים "הכל על מוחם של פגים". פרופ' ורדה תארה בהרצאה מחקרים אודות התפתחות מוחם של פגים.
פג נולד בתקופה בה המוח בתנופת צמיחה. במעבר מסביבת הרחם נחשף הפג למצבים בהם יש חוסר חמצן היפוקסיה, איסכמיה, תנודות בלחץ דם - ובטמפרטורה, כאב וסטרס, ואלה משפיעים על חיווט המוח וגורמים לשינויים במבנה החומר הלבן והאפור, בין אם באופן ראשוני ובין אם באופן משני. שינויים מוחיים אלה עלולים לגרום לתחלואה נוירולוגית קשה כמו גם לשינויים קלים.
בהרצאה הוצג איך נראה מוחו של פג, מה חווה הפג, מהו ה - outcome של פגות ומה ניתן לעשות בנושא.
הממצאים ממחקרי ההדמיה מלמדם כי מוחם של התינוק הפג שונה ברמת ה"קשירות שלו" (CONNECTIVITY) וכי אזורים מסוימים מסמנים על היעדר פעיולת של קשרים עצביים. תמונה דומה מאד להדמיות של אנשים מבוגרים שאובחנו עם PTSD.
ההשלכות של ממצאים אלו מלמדות כי הטיפול הניתן במהלך אישפוזם של הפעוטות וההורים צריך לקחת בחשבון שהפגיעה בתהליכי ההתקשרות וההתפתחות היא מתמשכת וכי יש הן לערוך שינוי בנוהלי האישפוז כדי לאפשר להורים להיות יותר נוכחים ומווסתית, הן בהתערבויות שמקדמות טיפול ומגע רך, והן בהתיחסות לחווית הכאב (יותר הרדמה במהלך התערבויות רפואיות שכרוכות בכאב, וטיפול במגע וחוויה תחושתית מרגיעה).
אסתי בר שדה: פסיכולוגית חינוכית, מדריכה, Trainer Child Europe EMDR ,מדריכת EMDR.
מטפלת בעלת ניסיון עשיר בעבודה עם EMDR, מלמדת ומדריכה מטפלים בתחום העבודה עם ילדים ונוער.
הוכשרה יחד עם ברברה וויז'נסקי על ידי Tinker Bob ו- Wilson Sandra כ- Trainer Child EMDR ויושבת עמה כנציגות ישראל בחטיבת הילדים ב-Europe EMDR.
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר