.

 

קלפים לעידוד חשיבה ביקורתית בכיתה 

מה זה 'מקלפת'?

‘מקלפת’ היא ערכת קלפים פדגוגיים מבית היוצר של 'עמותת קדמה לשוויון בחינוך ובחברה'.
זהו כלי עבודה פדגוגי שנועד לשמש אתכן/ם, מורות/ים, אנשי ונשות חינוך, לניתוח ביקורתי של סיפור, טקסט, נושא לימודי או כל תוכן אחר.
ה’מקלפת’ כשמה כן היא - מקלפת את השכבות הגלויות ואת הקליפות החיצוניות של התוכן הנלמד כדי להעמיק ולהבין את המורכבות של הטקסט, על מסריו הגלויים והסמויים.

הערכה כוללת 99 קלפים המציגים שאלות שנועדו לספק נקודת מוצא לדיאלוג ולניתוח ביקורתי של הטקסט. מטרת השאלות היא  לעודד למידה והיכרות עם דמויות וקבוצות מגוונות, ועם פרספקטיבות שונות.

...

למה ולמי זה מתאים?

אפשר להשתמש ב'מקלפת' בלימוד של כל תחום דעת: ניתוח של יצירות ספרותיות, טקסטים מספרי היסטוריה, טקסטים מדעיים ואפילו בעיות במתמטיקה. 
ואפשר גם להשתמש ב'מקלפת' בקריאה של כתבה מהעיתון, בצפייה בסרט, בניתוח מפה גאוגרפית או בהבנה של יצירת אמנות. 
זהו כלי שפתוח לאינטרפטציות כיד הדמיון הטובה: בדיון בכיתה, בעבודה בקבוצות, בזוגות וביחידים. 

במה יעזרו לך קלפי מקלפת?

לחזק מיומנויות של בחינה ביקורתית ועמוקה של טקסטים

לחבר בין מה שקורה "מחוץ לביה"ס" ובין מקצועות הלימוד שלנו

לעורר מודעות להקשרים החברתיים-פוליטיים-כלכליים של טקסט מכל סוג

לעודד את התלמידים/ות לשאול שאלות שמערערות ומאתגרות את הנושא הנלמד

  לסייע לתלמידות/ים להבין נושאים חברתיים כמו הטיה ואפליה, יחסי   כוח וסטראוטיפים המופיעים בתוכן

  לחזק את הפתיחות המחשבתית של התלמידות/ים באמצעות חשיפה   לנקודות מבט חדשות והשקפות עולם חלופיות

מערכי שיעור עם 'מקלפת'

מערך שיעור של עמותת קדמה בנושא סיפור 'סינדרלה' בראייה ביקורתית ורבת פרספקטיבות. 

עידו גידלי, מחנך ומורה לתנ"ך ולמקצועות היהדות ב'תיכון חדש תל אביב', מציע מערך על סיפור הגירוש מגן עדן, ספר בראשית פרק ג'. 

יורם פריד, רכז חברתי, מחנך ומורה להיסטוריה בביה"ס 'משותף  חוף הכרמל', מציע מערך בנושא ייצוג דמויות של נשים בלימודי ההיסטוריה. 

השאלות של 'מקלפת'
השאלות מחולקת לארבע קטגוריות של שאלות, לכל קבוצה צבע משלה:

מה מספרים לי?

קבוצת שאלות זו חוקרת את הסיפור הגלוי, השכבה החיצונית של הטקסט.

מה לא מספרים לי?

קבוצת שאלות זו בוחנת את הסיפור שאינו מסופר ואולי אף מושתק, האם ישנם נרטיבים אלטרנטיביים לנרטיב הגלוי.

איך מספרים לי?

קבוצת שאלות זו מתבוננת על דרכי העיצוב בסיפור, שמעבירות גם הן מסרים גלויים וסמויים: השפה, האיורים, הכותרות, החזרות, נקודות המבט ואפיון הדמויות השונות.

איפה אנחנו בסיפור?

קבוצת שאלות זו מחפשת את החיבורים של הסיפור לזהויות של המורה ושל התלמידות/ים ולחייהם/ן, במטרה לאפשר לגיטימציה לקריאות שונות של התוכן על ידי הנמענים. 

המלצות מהשטח

"על הקלפים "שמעתי" דרך הפייסבוק. הם משתלבים היטב ברעיון שאלות עמ"ר שדורש משרד החינוך לשלב בשיעורים.
המלצתי עליהם גם בקבוצת המורות לספרות בפייסבוק ואני ממליצה עליהם גם בהשתלמויות המורים שאני מעבירה.
25 מהקלפים מפורסמים ברשת (כן, אספתי גם משם...) והם פשוט נהדרים !!! מתאימים לתחומי דעת מגוונים.

שרון רחמים, מורה לספרות, חטיבת זאב, הרצליה

רוצה לדעת מה עוד היה בכנס הקיץ של קדמה? 

בקישור הבא תוכל/י להתרשם מהמון תכנים נוספים שהיו לנו בכנס: הרצאות, סדנאות, אירועים מיוחדים, תמונות משובים וסרטונים.                   לדף הכנס

שמרו איתנו על קשר!

עמותת קדמה לקידום החינוך והחברה בישראל

פייסבוק | אתר | מייל | יוטיוב

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.