PANKSEPP'S AFFECTIVE BRAIN PROCESSING
מאת: ליאורה מחט*
כאשר קראתי את הספר של Sandra Paulsen בשם When there are no word- (ספר מצוין המומלץ בחום על מנת ללמוד לעומק טיפול באירועים פרה ורבאליים), נחשפתי לראשונה לחוקר בשם Panksepp - והתאוריה שלו- BASIC AFFECTIVE CIRCUITS ועל תאוריה זו ארחיב כעת. לא ארחיב כעת בהסבר על הפרוטוקול הפרה ורבאלי וחשיבותו בטיפול. אוכל רק להמליץ ללמוד אותו בהקדם האפשרי. ניתן דרך הספר, דרך הקורס האינטרנטי של סנדרה פולסון וכמובן בהדרכה.
Brain circuits הינם חלק מתהליך ההכנה של הפרוטוקול הפרה ורבאלי ואני מוצאת כי ניתן לעבוד עם מטופלים על חלק זה גם ללא הפרוטוקול הפרה ורבאלי המלא.
Panksepp היה חוקר מח ידוע אשר שם לו למטרה לאתר מהם הרגשות עימם האדם נולד המחווטים במוחו ובמחקריו על מוחות של חולדות הצליח להוכיח את התאוריה שלו – כי האדם נולד עם 7 מעגלים בנויים ומחווטים, מעגלים של רגשות בסיסיים. המעגלים הללו נמצאים פיזית מתחת לאמיגדלה במה שנקרא על ידו כ Primary Brain .
הוא חילק את המח לשלוש רמות בסיסיות "מלמטה למעלה":
Primary brain – נמצא כאמור מתחת לאמיגדלה ומכיל את שבעת המעגלים.
Secondary brain – מתאר את הלמידה של התינוק בחווית ההתקשרות עם הגורם המטפל , יחסי אובייקט ואינטרסובייקטיביות. הלמידה הזו מתרחשת הן באמיגדלה והן בגרעין הבסיס. בהתקשרות בטוחה התינוק משתמש באופן מלא במעגלים מאחר והגורם המטפל מסייע לו ומספק לו הכלה וויסות האפקט. במידה ולא – מתחילות להתפתח בעיות התקשרות ויחסים עם העולם. התינוק מפתח אשמה / בושה / גאווה / אמון וחוסר אמון ועוד.
Third level – נמצא בנאוקורטקס - זו היכולת למיינדפולנס, לתת שמות לרגשות, יכולות אסרטיביות, פיתוח אסטרטגיות ויכולות סוציאליות .
טיפול CBT עובד למעשה "מלמעלה למטה" מהנאוקורטס, על ידי בחינת הרגשות ובחינת אמונות בסיס והחלפתן באלטרנטיביות, ואימון בהתנהגויות חדשות. EMDR בפרוטוקול זה, עובד מלמטה למעלה מעיבוד את האפקט והמעגלים הרגשיים שלו על מנת לשנות את המחשבות וההתנהגות.
Panskepp תיאר את המעגלים הללו כמעגלים מחווטים, כמו מעגל חשמלי. במהלך חיינו, אנו חווים טראומות אשר פוגעות במעגלים אלו. טראומות מגילאים מוקדמים מונעות את התפתחותם הנכונה של מעגלים אלו.
שבעת המעגלים הם:
Seeking - חיפוש – זהו המעגל הבסיסי ביותר ומתייחס לאימפולס הבסיסי ביותר של המח לחפש, לחקור את הסביבה ולתת לה משמעות. זוהי מערכת מוטיבציונלית ללמידה ולחקר העולם. רבים מהסובלים מטראומה מורכבת נענשו בילדותם כאשר ניסו לצאת ולגלות את העולם. כאשר מערכת זו מעוכבת אנו יכולים לגלות הפרעות כגון פסיבות, פוביות, בעיות בהתקשרות ועוד.
Fear – פחד - חלק ממערכת ההשרדות שלנו, מערכת הבריחה. אנו מחווטים לבריחה ולהגנה על חיינו כאשר אנו נתקלים באיום.
Rage – זעם – חלק מתגובת התקיפה. אנו מחווטים להגיב, לפעול בזעם.
Play – משחק – מדובר על משחקים שילדים משחקים, גורי חיות. זהו בסיס לתרגול רגשות ויחסים עם הסביבה, חשוב מאד לסוציאליזציה. כאשר אנו מדמיינים ומשחקים זה מפתח חלקים במח הדומים לשינת REM.
Lust – תשוקה, הבסיס למערכות יחסים.
Care – טיפול בילד על ידי המבוגרים מה שגורם לילד לתחושת מוגנות.
Panic – זהו מעגל המתעורר כאשר ילד מופרד מההורה מה שגורם למצוקה אצל הילד ולתחושת פאניקה. אם האם מגיעה ומנחמת את הילד אזי הילד נרגע. אך במידה והאם אינה מגיעה באופן קבוע, הילד מפתח ניתוק מרגשותיו מאחר והכאב גדול מכדי לשאת אותו, וזה לא בטוח יותר להרגיש - מאחר ואף אחד לא בא לעזור.
מחברת הספר מוסיפה מעגל נוסף, אשר אינו מוכח כקיים באופן וודאי כחלק אינטגרלי במח אבל היא מייחסת לו חשיבות רבה וזהו מעגל הבושה. Shame.
אז מה עושים עם המעגלים הללו ואיך אנו עוזרים למטופל שלנו לעשות מה ש Panskepp קרא לו reset למעגלים.
ראשית אנו מסבירים למטופל שהמטרה היא לעבוד "מלמעלה למטה" והכוונה היא לעבוד מהנאו קורטקס לאמיגדלה. הדרך לעשות זאת היא על ידי אובייקטיביות. אנו נעבוד במהלך כל הפגישה בעיניים עצומות כאשר הכלל היחידי הוא לא להכניס את עצמך או אנשים מוכרים לך לתוך העבודה וזאת על מנת לעבוד בצורה אובייקטיבית שלא מערבת רגשות. אני מתארת למטופלים את בקשתי כך – "דמיינו שאתם עומדים בשדה פתוח ובו זורם נחל. אם תתקרבו לשפת הנחל אתם יכולים ליפול למים ולהסחף עם הזרם. אני רוצה רק שתצפו במים הזורמים. על כן טפסו על עץ קרוב והביטו במים. כל פעם שעלה במוחכם במהלך העבודה תמונה שלכם או של אנשים הקרובים לכם, משול הדבר כאילו נפלתם למים. אנו צריכים להביט בזרם ולשטוף את המעגלים הללו באובייקטיביות".
מבקשים מהמטופל לעצום את העיניים ובכל פעם שאומר לו שם של מעגל, להעלות דימוי הקשור לכך. למשל – משחק – אני רואה חתול משחק עם כדור צמר. כל זאת תוך כדי BLS איטי. בכל פעם שהוא רואה לנגד רוחו דימוי – לומר לנו אותו. ממשיכים עם הBLS והעלאת הדימויים לאותו מעגל עד אשר הדימוי הופך להיות קבוע ולא משתנה או כאשר הוא הופך להיות חיובי או נייטראלי. אזי מסיימים עם המעגל ועוברים למעגל הבא. כך אנו עוברים על כל 7 המעגלים. (או 8 אם מוסיפים בושה). בד"כ עבודה שכזו לוקחת כשעה. מאד תלוי ביכולת של המטופל להעלות דימויים ולהיכנס לתהליך בדימיון. לעיתים למטופלים לוקח זמן להבין מה אני רוצה מהם ומה הכוונה לדימוי, יש לתת להם זמן להיות עם העיניים עצומות, הדימוי יגיע. רק לשים לב. המטרה היא להסתכל על המעגל ולא לחוש אותו, אנו אמורים לעבוד באובייקטיביות. בספר ישנה התייחסות מיוחדת לעבודה עם מטופלים דיסוציאטיביים.
כיום, כחלק מתהליך ההכנה אני עובדת על המעגלים עם כל מטופלי. מצאתי כי הדבר עושה פלאים ליכולת שלהם לעבוד על טראומות. כמו כן מצאתי כי התחושות לאחר מכן מאד טובות והם מדווחים על הקלה במצוקה.
אני ממליצה בחום רב לרכוש את הקורס האינטרנטי של סנדרה פולסון על העבודה הפרה ורבאלית. ניתן לרכוש אותו דרך EMDRIA.com
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*ליאורה מחט - MSW, קב"נית, מטפלת EMDR מוסמכת במבוגרים וילדים, בעלת קליניקה פרטית בבאר שבע ומיתר.
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר