השפעת ביטוי רגשי אותנטי של המטפל על "חלון הסיבולת" של מטופלים בחדר המשחקים
סכמה שפרה וולגלרנטר
מקור המאמר:
Dion, L., & Gray, K. (2014). Impact of therapist authentic expression on emotional tolerance in synergetic play therapy. International Journal of Play Therapy, 23(1), 55.
לחצו כאן לקישור למאמר המקורי:
מאמר זה עוסק במחקר אודות השפעת ביטויים אוטנטיים של רגשות ותגובות המטפל העולים במהלך המעקב והתבוננות שלו במשחק של המטופל, משחק שיש בו יסודות של שיחזור חוויות וזיכרונות טראומתיים. המאמר נשען על מתודה שנקראת טיפול במשחק סינרגטי, בטיפול כזה מתבקש המטפל לעשות וורבליזציה מתוך קשיבות לרגשותיו ולתחושותיו למשחק, ולחוויות ולביטויים הלא מילוליים של המטופל, וכך הוא יוצר אמון וביטחון במרחב הטיפולי. המטפל משתמש בביטויים הלא מילוליים של המטופל ועורך ונותן להם ביטוי באמצעות המללה של מה הוא חש ומרגיש..
בטיפול במשחק סינרגטי השימוש בצעצועים ובמשחק הסימבולי אינם הגורם המשמעותי ביותר בתהליך אלא נוכחותו של המטפל והתקשורת הנרקמת בינו לבין המטופל. האנרגיה והרגשות העולים במרחב היחסים היא הכלי שמניע את התהליך הטיפולי. היכולת של המטפל להשתמש בקשיבות ולערוך לעצמו וויסות מרכזית ביותר, רגשות שעולים בתגובה לאופן בו הילד משחק ולתוכן שעולה. ההנחה היא כי מערכת העצבים של המטפל שמעורב בתהליך המשחק ונמצא בקשיבות פנימה תוך כדי התבוננות וניטור של מה שקורה לילד ומה שמתרחש במשחק, מהווה תשתית לרגולציה של הילד. התצפית החוזרת של המטפל על המשחק של הילד והנכונות שלו להיות אוטנטי ולבטא גם רגשות מאתגרים ותחושות פיזיות שעולות במהלך האובזרבציה, מפעילות את מערכת נוירוני -המראה של הילד וכך הילד לומד להעז להתחבר לרגשות שלו ולתחושות הגופניות הנלווים אליהם.
כאשר זיכרונות לא מעובדים עולים, לעיתים קרובות עולים איתם חרדה וכאב. ברגעים הללו מתרחשת אקטיבציה של אפקטים לא נעימים, שמביאים את הילד לנוע אל מחוץ החלון הסבילות שלו. מטפל בילדים עומד מול דילמה: מצד אחד ללא אקטיבציה לא יתרחש עיבוד ומנגד כשהאקטבציה מציפה מדי הילד יכול לסגת, להימנע מלגעת התכנים הללו, להתנתק או במקרה הגרוע ביותר לא לחזור למפגשים הטיפוליים. מתוך הידיעה כי חלון הסיבולת של ילדים לכאב וחרדה הינו צר מאד, המטפל מתבקש למצוא דרכים מגוונות בהן ניתן לסייע לילד להרחיב את חלון הסבילות על מנת לאפשר עיבוד ואדפטציה של הרגשות הללו במערכת ה AIP.
בהתבוננות על דיאדת אם-ילד מיטיבה, האם מהווה גורם מווסת במקומות בהם היא מודעת לרגשותיה, מתכווננת לרגשות התינוק, אינה נבהלת מהם, ובכך מסייעת לפיתוח מערכת הויסות של הילד.
במקביל לכך, הנכונות והכנות של המטפל להביא את הרגשות העולים בו במהלך הטיפול, מאפשרות לילד לחוש בטחון וללמוד ויסות עצמי. ככול שחלון הסבילות גדל וניתן להתקרב לזיכרונות וטריגרים ולעבד אותם.
גישת הטיפול "תרפיה סינרגטית במשחק" Synergetic Play Therapy) SPT). מתמקדת בתפקודים המווסתים של היחסים כבסיס לכל שינוי טיפולי.
להלן כמה נקודות עקריות העולות מתוך סקירת הספרות והמחקר הקליני המתוארים במאמר, ומתוך הסתכלות EMDRית:
- המטפל לומד להיות ערני מאד ולזהות את הביטוי הפזיולוגי של רגשותיו. הוא מבחין בין הרגשות שהם שלו לבין אלו העולים בתהליכי הטרנספרנס והקאונטר-טרנספרנס עם המטופל. יכולת התבוננות זו מוגדרת כ"העברה נגדית אוביקטיבית" - היכולת של המטפל לזהות ולחוות את הstate שלו ושל המטופל, כמתבונן קשוב. "אני מרגיש כל כך עצוב בגלל מה שקרה לך..." אני מרגיש את כל הכעס שלך עכשיו בתוכי..."
- מצבו הפזיולוגי מהווה סמן לתנודות ב state של המטופל. בכך הילד חש מורגש, וחווה תיקוף של מצבו הרגשי.
- המטפל מדובב את תחושותיו. השילוב בין ההמשגה המילולית לעולם התחושתי יוצר הדהוד (resonance) בין הילד והמטופל.
- המטפל מהווה מודל לוויסות בכך שאינו נמנע מהנכחת הרגשות והתחושות הפיזיות. הוא מקדם בברכה כל רגש שעולה, במקום להלחם/להמנע. המטפל מסייע לעצמו לווסת את הרגש ומדובב כל רגש, מחשבה, תחושה וגם כל פעולה מווסתת כגון פעילות גופנית, נשימה, מחשבה חיובית, וכו'.
- כאשר המטפל מתמיד בקשב והדהוד מסוג זה, הוא מעורר את המערכת העצבית, נוירוני-המראה, אצל הילד ויוצר מרחב של ביטחון להרגיש כל דבר. הילד סופג את הקוגניציה החיובית: "אני בסדר ואני בטוח גם כשהרגש עולה".
- תחושת הביטחון מרחיבה את חלון הסבילות, ומאפשרת חקירה ושחרור של זיכרונות שעולים באופן אסוציאטיבי, כך שיתאפשר לעבד אותם באמצעות EMDR.
________________________________________________________________________________
*ד"ר שפרה וולגלרנטר, פסיכולוגית קלינית-שיקומית, בתהליך הסמכה לEMDR (הכשרה בגנרי + ילדים לבל 2). עובדת בבי"ח שיקומי לילדים אלי"ן ובקליניקה פרטית בירושלים
smw.wohl@gmail.com
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר